Idag finns LED-rör med mycket höga lumen och hög färgåtergivning utan flimmer

Idag har LED-rören utvecklats enormt jämfört med bara för några år sedan. Lysrörens era är tydligt inte förbi än på ett tag och de kan ses lite varstans i lokaler, varuhus och myndigheter där de är legio. Problemet med lysrören är egentligen det miljöfarliga ämnet kvicksilver. Kvicksilvret som är det största problemet med lysrören och som vi ofta nämner och även diskuterat i ett tidigare inlägg men det tåls att påminnas om att så lite så en tesked kvicksilver kan förgifta en mellanstor svensk sjö. Även om tungmetallen ofta kommer i mycket små mänger kan det göra stor skada både på människa, djur och natur. LED-rör av senaste modell passar först och främst alla armaturen både T5 och T8 och dessutom är de mycket energieffektiva med lång livscykellängd och låg livscykelkostnad. Byter man till LED-rör från lysrör får man bort den miljöfarliga tungmetallen kvicksilver samtidigt som man reducerar sin elräkning väsentligt och får belysning som fungerar längt. Dagens LED-rör har en förväntad livslängd på upp till 100.000 timmar (L70) och det finns tillverkare som även lovar mer. Vi förbehåller oss med de 100.000 timmarna så länge så får framtiden utröna den mer exakta ROI man gör genom att byta till LED. Välj även LED-rör som på bilden med nödutgångsfunktion som ger dig 1-2 timmars ljus om all ström skulle gå av någon anledning. Det finns ett batteri i armaturen som hela tiden är fullt uppladdat för nödutgångar som nödutgångs-belysning.